lördag 26 april 2014

Bokrecension

Den sjätte boken som vi Ruggugglor läste i bokcirkeln var Karin Brunk Holmqvists Stenhimlen.
När vi fick veta att vi skulle läsa den här boken var vi alla överens om att det skulle bli roligt att läsa något lite mer lättsamt och roligt. Boken innan beskrev ett tragiskt öde.
Den här boken handlar om Erna som är 34 år och okysst. Hon bor hemma hos sin stränga far och ängsliga mor. Erna har inte haft det så lätt i sin uppväxt med ett speciellt utseende som hon blivit retad för. Det enda roliga som familjen har är att åka på traktens auktioner och det är just på en sådan som Ernas liv kommer att förändras radikalt. Det är dock inte självklart att det ska gå smärtfritt för Erna att hitta lyckan. Dock slutar den här boken lyckligt kan vi väl i allafall avslöja.

Visst fanns det roliga avsnitt i den här boken men kanske inte så många och mycket som man kanske trodde innan man började läsa. Vi tyckte alla att det fanns lite tragik även i den här boken. Vi hade svårt att avgöra i vilken tid berättelsen utspelar sig. På ett sätt känns det som nutid men vi hoppas ändå inte det för då skulle huvudpersonen vara oerhört naiv och kanske lite inskränkt. Vi enas sedan om att vi tror på 70-tal men det finns egentligen inget som säger det helt säkert. Mer en känsla när man läser.
Vi pratar om väldigt mycket annat den här kvällen också. Vi kommer in på att det är ganska svårt att betygsätta böcker på ett rättvist sätt. Ska man sätta betyg i förhållande till andar böcker man läst eller bara försöka bedöma boken rakt av som den är. Det är svårt kom vi fram till. Det är mycket som spelar in tex i vilken känsla man själv är i , vad man är sugen på att läsa just nu , vad man läst innan osv. Det är nog inte så lätt att vara recensent...

Den här boken får betygen 2+, 3, 3 och 3
Trots att betyget ligger strax under medel så kan vi ändå rekommendera boken. Den har något speciellt i sin beskrivning av ett litet samhälle på Österlen och det enkla och lite torftiga livet där.

Nästa träff är hemma hos Anna och tills dess ska vi ha läst Sophies historia  av Jojo Moyes