lördag 23 augusti 2014

Lite gott i korgen

Jag brukar slänga på mig stövlarna och gå ut i skogen och hämta kantareller den här tiden på året. Jo jag brukar säga hämta för jag har ställen där jag vet de finns så då behöver jag inte direkt gå och leta på måfå för det brukar jag inte ha tålamod till :)


 Varje år brukar jag hitta nåt nytt ställe som jag springer på när jag är påväg till "mina" ställen, sen är det bara att återvända dit lite då och då.



Det var en ny upplevelse för mig att plocka svamp i en korg, väldigt trevligt och mycket mer estetiskt ;) särskilt om kameran är med! 
Annars brukar jag bara rafsa åt mig en plastkasse och sticka iväg men jag kommer nog att fortsätta ned korg :)



Fast rensa i skogen kommer jag nog inte börja med förrän jag blir pensionär ;) Nä jag rationaliserar när jag rensar , kör i allihop i ett durkslag ,spolar av mossa och barr och så skär jag av det dåliga och så i stekpannan. 


En del säger man sköljer bort en del av smaken men det har jag aldrig märkt , jo jag har ÄTIT svamp som blivit rensad i skogen..



Ibland är min man lite rädd när han äter mina svampmackor eftersom jag är så snabb när jag hämtar kantareller att han är orolig jag får med lite annat också :) men jag VET hur kantareller ser ut och om inte annat så hade jag märkt den där otäckingen här under när jag häller upp dem i durkslaget i  vasken :)





1 kommentar:

  1. Åh, det är så härligt med skogen och alla dofterna på hösten. Inte minst doften av svamp! Det gäller att veta var de där små läckerheterna trivs och hittar man en, så finns det garanterat fler! Nu låter jag som den värsta svampexperten som alltid plockar svamp om hösten, men det är jag tyvärr inte! Kantareller vet jag hur de ser ut, men alla de andra sorterna!? Är nog lite rädd...

    Fina bilder Anna!
    Kram, Gunilla

    SvaraRadera