måndag 8 december 2014

Ska bara...

Läste  på en annan blogg om "duktig flicka" syndromet och allt som ska fixas och om konsten av att bara göra en sak i taget, hur man håller på och ska göra tusen saker samtidigt som hon beskrev, laga mat , bädda rent i sängar och så dammsuga lite samtidigt som maten står på spisen...att sitta och vänta på att maten ska bli klar fanns ju liksom inte som alternativ. 
Alla som kommenterat kände igen sig precis inklusive mig själv...

Att det ska vara så svårt när det egentligen borde vara så lätt?

Jag kan ha svårt att koppla av ordentligt hemma om jag vet saker som behöver göras och det finns det ju alltid, avundas de som kan försvinna in i en film eller en bok mitt i vardagskaoset , själv måste jag "göra färdigt" först ...SEN kan jag läsa eller göra nåt annat.


Utomhus däremot har jag mycket lättare för att koppla av , det är väl därför jag trivs så bra där, gå en sväng i skogen eller bara strosa runt på gården och titta lite. Det är det sämsta med den här årstiden, att det är så mörkt när man kommer hem och gå ut med pannlampa är inte riktigt samma grej...



 När barnen var mindre och vi hade båt och var ute på sjön, DÅ kunde jag koppla av för där fanns liksom inte så mycket jag kunde göra vilket ofta slutade med att jag somnade, det var riktigt skönt minns jag ...kanske borde skaffa båt igen ?? 
Fast just det ja, vi sålde den ju för vi tyckte det var ett stressmoment att inte hinna med att åka ut...hm..så var det ju :)
Nu är det iallafall snart jullov och då ska jag minsann koppla av, så det är bara att köra så det ryker fram tills dess så får man ser hur långt man kommer ??


9 kommentarer:

  1. Är det inte typiskt så säg.... - Prova att sätta Dig ner, brukar maken säga!! Nej, då somnar jag brukar svaret bli från mig! För det gör jag..... somnar! Och de måste ju vara ett tecken på att man är trött! Så nu längtar jag med till julledigheten... Ahhh, haft båt?! Vi campar med husvagn... och då, då slappnar man av. På riktigt avslappnad!
    Kram Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Kate , det är nog ett tecken på att man är trött :)

      Radera
  2. Åka ut med båten är ren och skär avkoppling:). Vi drog ju hem båten från Kroatien i somras, så nu får vi se om/när det blir en ny båt där nere. Längtan efter jullovet är stor, och innan dess hoppas jag köket är i ordning så jag kan få ordning i huset:) Det ena leder till det andra:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Nej, det är sannerligen inte lätt att blunda för det som måste göras när man är hemma, och åker man bort måste man ju hinna med att se och uppleva så mycket som möjligt. Båt låter som en perfekt plats att göra ingenting på, men gör jag ingenting känner jag mig oftast rastlös. Nu ska jag iaf gå och sova, och då brukar jag oftast göra ingenting :) God natt!

    SvaraRadera
  4. Tänkvärda ord. Jag säger ofta att jag ska sätta mig sen när jag är färdig och då blir det sent. Har precis slagit mig ner i sängen för det var inte ens lönt att mellanlanda i soffan... Vill ha en stuga för där tror jag att jag ska koppla av på ett annat sätt ;) kram Suss

    SvaraRadera
  5. Go kväll på dig!
    Jaaaa du, varför gör vi så här? Vad är det vi MÅSTE göra??
    Kan säga att det här aktivitetsschemat verkligen får mig att tänka till. Vilken oro och rastlöshet som jag har i kroppen hela tiden. Att jag borde göra ditten och datten... Har kollat lite på Tv ikväll och studsat upp varje reklampaus för att tömma diskmaskinen, hänga tvätt, plocka you name it... O då kommer man verkligen på sig själv när man är tvungen att skriva ner det liksom.
    Vi får se vilken dom jag får hos terapeuten nästa gång? ;-)
    Fast igår kväll tittade vi på en film. Men sååå typiskt när jag väljer film... "The fault in our stars" har du sett den? Jamen jag grät så jag var helt svullen i ansiktet... O då kunde jag inte annat än sitta där och ändå tänka på hur skört livet är. Det vet jag ju av egen erfarenhet liksom.
    Dax att få lite sömn tror jag...
    Sköt om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gud ja tv-reklam är det värsta som finns för en "duktig flicka" :) jag är en av dom som aldrig fattar när folk pratar om olika reklamsnuttar för dom har jag aldrig haft ro att titta på... Nu för tiden brukar vi mest kolla på Tv Play, då slipper man reklamen och får sitta still !!;) Kram till dig Anna

      Radera
  6. Hej Anna!
    Tänkvärt inlägg! Just gjort en bokbeställning inför julen. Gillar att ge bort hårda julklappar!
    Nyss upptäckt tidningen "Vi Läser". Helt såld! Har du läst den ngn gång? Jag skulle behöva sådär en 14 dagar på en öde strand (ja i skuggan då...!) för alla böcker jag skulle önska läsa just nu. Har du förresten läst ngt av Modiano?
    Kram och godnatt!
    /Anna

    SvaraRadera
  7. Nej , den tidningen har jag inte läst men den får jag spana in! Läser just nu Lilla smycket som ska utvärderas i klubben på måndag :) Återkommer om du inte redan läst den!
    Kram Anna

    SvaraRadera